
Прогрестех-Україна оновить Процес управління змінами, яких літак зазнає упродовж життєвого циклу
11 April 2025
Прогрестех-Україна узялася за розроблення софту для оновлення Процесу управління змінами (Change Management Process – CMP), що запроваджуються на етапах проєктування, виробництва й експлуатації цивільних літаків. Йдеться як про дрібні, так і суттєві новації, зокрема, у конструкції і виробничих процесах, у програмі технічного обслуговування (ТО) і в польотних процедурах. Будь-яке повітряне судно упродовж дії програми його сервісної підтримки сукупно може зазнати кількох тисяч виправлень, модифікацій і перетворень.
Новий алгоритм управління змінами дасть змогу поглибити автоматизацію процедури ухвалення нововведень, запобігти можливим проблемам в експлуатації авіаційної техніки, спростити аудит із боку регулятора. Також поліпшиться обмін даними і координація взаємодії між виробниками та експлуатантами, що забезпечить безперервне й ефективне післяпродажне підтримання літаків.
Фактично управління змінами буде трансформовано в розумну мережу рішень і впливів, яка "бачить" усе повітряне судно як живу систему на всіх стадіях його життєвого циклу.
Удосконалений CMP базується на використанні системи управління так званими графовими базами даних у комбінації із ШІ-аналітикою. Метод полягає у формуванні й аналізі величезного масиву взаємозалежних елементів із численними багатошаровими зв’язками.
У нашому випадку така база даних охоплює складну ієрархічну структуру компонентів літака й усю документацію, якою керуються виробники й перевізники. Це, зокрема, численні технічні й нормативні документи з експлуатації повітряного судна, регламент ТО й експлуатаційні звіти, процедури сертифікації і директиви регуляторних органів, бази польотної інформації, технічних оглядів та інспекцій.
Уявімо, наприклад, що виробник планує застосувати нову деталь або змінити технологічний процес, удосконалити конструкцію чи модернізувати авіоніку літака. У такому разі графова система управління даними в поєднанні з алгоритмами машинного навчання – змоделюють зв’язки між об’єктами інформаційної бази і відстежать вплив будь-якої зміни на всі пов’язані елементи і процеси. Система миттєво оцінить, чи відповідає запропоноване оновлення чинним нормативним вимогам, з’ясує потребу в коригуванні технічної та експлуатаційної документації, спрогнозує імовірність збоїв у роботі бортового обладнання та визначить, як їх відвернути.
Загалом до змін вдаються з різних причин, зокрема, для підвищення ефективності літака, для запобігання виявленим загрозам безпеці польотів, на запити авіакомпаній або у відповідь на посилення нормативних вимог.
Однак деколи, передусім у польоті, трапляються непередбачувані ситуації, що потребують оперативного реагування. Тоді Процес управління змінами також активується, але вже після приземлення повітряного судна, ретроспективно.
У цьому разі CMP, зокрема, оцінює ефективність чинних антикризових сценаріїв, аналізує, як бортові системи та екіпаж літака протидіють несподіваним загрозам. За підсумками аналізу буде згенеровано оптимальний протокол реагування на небезпечну ситуацію в польоті. CMP, приміром, може ініціювати зміни в логіці прийняття рішень на борту, спонукати до виправлення алгоритмів управління польотом, запропонувати апгрейд програмного забезпечення або оновлення низки бортових пристроїв чи систем.